Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už je zima, už je mráz

Když jsem se dnes ráno podívala na venkovní teploměr, ukazoval šílených 32 stupňů pod nulou. Pořád ještě nic moc. Při téhle teplotě stále můžete potkat v ulicích lidi bez čepice a v polobotkách. Pořádné boty vytáhnou, až začne opravdu mrznout.

Zimní mongolská krajinaautor fotografie: manžel

Mongolské zimy jsem se bála od okamžiku, kdy manžel poprvé vyslovil jméno téhle asijské země ve spojení s možností, že tu budeme několik let žít. Jsem tvor teplomilný a fakt, že Ulánbátar je nejstudenější hlavní město na světě, pro mě nebyl tou nejlepší reklamou. Zima tu začíná zhruba koncem října a jaro nad ní přebírá vládu až za dlouhých šest měsíců. To znamená, že půl roku budu na děti navlékat vrstvy punčocháčů, svetrů, čepic a rukavic, kdykoliv budeme chtít vystrčit nos ze dveří. Půl roku budu pro ně muset hledat "indoorové" aktivity, místo výletů do zasněženého lesa a sáňkování na svahu za domem. Půl roku budeme muset dýchat vzduch zamořený černým dusivým smogem z místních elektráren a tisíců jurt, v nichž se samozřejmě topí hlavně uhlím a občas i dobytčím trusem. Ale jsme tu, téměř polovina první zimy je za námi a přiznávám, že moje představy (až na ten smog, který je opravdu, ale opravdu velmi nepříjemný) byly černější než skutečnost.

V půl deváte začínám na staršího synka navlékat termokalhoty, rolák a bundu. Když začíná připomínat eskymácké dítě, obléknu i sebe. "Ještě že jsem si konečně koupila ty tlusté punčocháče," blahořečím si v duchu a zavážu si botasky, protože jiné boty ještě pořád nemám. Vyrážíme do školky. Po prvním nadechnutí se nosní dírky slepí mrazem. I přes čepici cítím, jak mi mrznou ušní lalůčky a rukavice jsou jen jakousi rekvizitou, aby se neřeklo. Ještěže je mateřinka za rohem. Po pěti minutách chůze konečně mohu z Vašíka postupně sundat všechny vrstvy oblečení a zpod nich se opět vyloupne dítě. Mě ještě čeká cesta do práce, naštěstí stejně tak krátká. Ale těch pět minut mi bohatě stačí. Tak tahle zima si určitě zaslouží přídomek "třeskutá".

Odpoledne je o poznání líp. Slunce na mongolské obloze září téměř neustále a i když skoro nehřeje, pocitu, že je tepleji, se neubráníte. Tohle je nejvhodnější doba pro vycházku. Jakmile začaly mrazy, objevila se po městě spousta kluzišť. Na hlavním Suchbátarově náměstí stojí dokonce ledová klouzačka. Bruslení je zřejmě oblíbená zábava nejen dětí, ale i dospělých, protože na ledových plochách je plno, zima nezima. Nám zatím stačí ta skluzavka. Karton pod zadek a šup dolů! Kluci se chechtají, závodí, kdo sjede dolů první. Nezůstávám pozadu, není proč se stydět, nejsem jediná dospělačka, která si užívá zimních radovánek. Obrovský bronzový Čingischán sedící vážně u budovy Parlamentu shlíží s noblesou na to hemžení. Pak se jedno z mých dětí praští do čela o ledový obrubník a je rázem po legraci. Je čas "změnit lokál".

Víkendy jsou rezervované pro větší výlety za město. Je přece potřeba pročistit si plíce, utéct alespoň na chvíli ze smogem zamořeného města. Na jih od Ulánbátaru jsou kopce v létě se zelenající modřínovým lesem a březovými háji. V zimě se smutně vzpínají k nebi jen větve bez listů a jehličí a z dálky je vidět, že borovic a smrků přežilo opravdu málo. Ale my to nevzdáme, vždyť je jen minus patnáct, byl by hřích toho nevyužít. "Uděláme si ohýnek, opečeme si buřtíky," láká nás tatínek. Dokud šlapeme údolím ozářeným sluncem, ještě to jde. Jakmile sejdeme do stínu, je zle. První začíná kňourat Jíra. I přes troje ponožky ho zebou nohy. Pak začínám propadat hysterii já. "Dostanou angínu, nebo zápal plic!" varuju muže, který protáčí oči v sloup a vysvětluje Vašíkovi, který je ve svém termooblečku v pohodě, že Jíra je mimino a máma "ženská". "Příště vás nikam nevezmeme," uzavírá to starší syn.

Nemám zimu ráda. V Čechách jsem vždycky od prvních dní nového roku hypnotizovala kalendář, aby už přišlo jaro, rozkvetly sněženky a pak kočičky a podběl. I tady se těším, až se zase vršky v okolí města zazelenají a my si vyjedeme opéct buřty bez beranic a zimních bund. Bude to trvat déle než doma, ale teď už mám pocit, že to do té doby nějak přežiju.

Autor: Markéta Hrdoušková | neděle 13.1.2008 4:19 | karma článku: 22,68 | přečteno: 2245x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  16:27

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, řekl Pentagon

28. dubna 2024  16:26

Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...

Trpí bolestmi, rok čekají na operaci zápěstí. V Česku dlouho chyběly umělé klouby

28. dubna 2024  16:25

V Česku dlouho chyběly umělé klouby do zápěstí. Pracovišť, která je dříve měnila, bylo v zemi jen...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...