Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Návrat domů aneb můj bobřík odvahy

Myslela jsem, že mi těch pět měsíců schází výhradně můj muž a s Mongolskem to nemá nic společného. Když jsme ale jeli jiskřivě modrým ránem z letiště, překvapil mě zvláštní a neočekávaný pocit něčeho důvěrně známého a přátelského. Pozorovala jsem malované vchodové dveře jurt, lidi čekající v mrazu na autobus, okolní pahorky vylupující se ze smogu a cítila jsem, že se vracíme domů.

romantika s tajgou - Bachiretarchiv autorky

Tolik trochu patetična na úvod. Vzápětí jsem si uvědomila, že jsem se právě s dětmi dobrovolně vrátila do země, kde je skoro bezpečnější samoléčba než návštěva lékaře, zima trvá od září do května a kvůli kompletnímu nákupu musím sjezdit půl hlavního města a dojetí mě trochu přešlo. Stále ve mě ale převládal a dosud převláda pocit, že jsme ve všem udělali správné rozhodnutí. Pocit umocněný dojmem, že když jsem zvládla cestu letadlem sama s kojencem a dvěma rošťáky přes půl světa, tak už musím zvládnout cokoliv.

Toho letu jsem se děsila celé dlouhé měsíce. Představovala jsem si nejhorší možné scénáře, jimž vévodil ten, v němž obě starší děti budou mít průjem, alespoň jedno z nich horečku a mimino prořve nejméně polovinu cesty z Moskvy do Ulánu. Skutečnost naštěstí zdaleka nebyla tak hrozná. Průjem měl jen jeden syn, horečku žádný a kojenec vřeštěl jen asi dvacet minut při turbulencích. Všichni kolem nás byli milí, pomáhali mi se zavazadly, pouštěli nás dopředu a vůbec nikdo se nezlobil, že ve frontách zdržujeme.

Jistě, bylo i pár krizových momentů. Mězi ně počítám požadavek "mami čůrat" v těch nejnevhodnějších okamžicích a na nejnemožnějších místech. Například v prostoru mezi tranzitní a bezpečnostní kontrolou, kde není záchod, nebo při rolování letadla na startovací dráhu, kdy vzorně připoutaní sedí už naprosto všichni, včetně letušek.

Obtížné bylo v letadle se najíst. Někdo by mi mohl vysvětlit, proč stolečky mají sklon snad třicet stupňů. Plastikové mističky po nich klouzaly i dospělým, jak to pak má zvládnout tříleté dítě? Moji večeři jsem nechala Aeroflotu od cesty. Sice mi ji stewardka několikrát nabízela, ale nejprve jsem to nezvládala logisticky (ono chytat dva talířky rýže s kuřetem letící současně na opačných stranách a zároveň držet mimino, aby se nepraštilo hlavou o stolek, znemožňuje v týž okamžik přijímat potravu), posléze mě vyčerpáním přešel hlad.

Za zradu považuji přepážky mezi sedadly letadla. Byla jsem nadšená, když jsem se dozvěděla, že místo nepohodlným tupolevem s minimálním místem pro nohy, poletíme airbusem, který je k pasažérům o poznání prostorově přívětivější. Jenže s pevnými přepážkami jsem nepočítala. Zvyklá na to, že se dají zvednout a tak vytvořit místo pro spaní dětí, jsem s nimi marně lomcovala. Nepovolily. Mladší syn únavou usnul zkroucen v neuvěřitelné pozici, využívající do posledního centimetru prostor, který mu jeho sedačka poskytovala, staršího jsem uložila na zem. Mimino mělo připravený pohodlný košík pověšený na stěně dělící byznys a ekonomickou třídu. Ale po nervy drásajícím hlasitém projevu nesouhlasu, který předvedlo našim nejbližším spolucestujícím během turbulencí, jsem se neodvážila mu ho znovu nabídnout. Uvázala jsem si ho šátkem na břicho a můj nejmladší vzápětí usnul....no jako miminko. V šátku jsme mimochodem zvládali všechny přesuny i kontroly, přistání, starty i kojení.

A pak jsme vystoupili z letadla a kluci se rozběhli k tatínkovi. Naše pětiměsíční anabáze, kdy jsem sama musela řešit nejen výchovu dětí, jejich biologické a emocionální potřeby a volný čas, ale také opravu auta, prasklé žárovky, protékající záchod, rozbitou pračku a stěhování jsou definitivně za námi. Jsme zpět v zemi stepí, stád dobytka a jezdců na koních a je nás pět. Nebe je modré. Led pomalu rozmrzá. Za nějaké čtyři měsíce začne léto. Pojedeme stanovat k řece, nebo na výlet do Gobi. Stepní tráva bude vonět. Zatím si užívám tu iluzi, že už nás čekají jen samá pozitiva a sociální jistoty....

Autor: Markéta Hrdoušková | čtvrtek 5.3.2009 13:15 | karma článku: 29,64 | přečteno: 2676x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...