Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mléko pro bohy

Ovó je posvátné místo. U některých se to hned nepozná, ale tohle ovó vypadá velmi posvátně na první pohled.

Mléko pro bohyarchiv autorky

Šplháme do kopce po zledovatělých pěšinkách. Kluky baví padat a kutálet se dolů. Hrozně to klouže. Vysoko před námi trčí z vrcholu kopce skála. Možná to znáte - za dosažením určitého bodu už se nechce člověku vracet, aniž dosáhne cíle. Domorodci sjíždějí svah v lakýrkách a když spadnou na zadek, mají z toho ohromnou švandu. Pak dostoupáme do malého sedla, kde stojí menší ovó a míjí nás láma v červeném délu.

Je neděle, slunce sice svítí, ale taky fouká nepříjemný vítr. V Mongolsku přichází jaro zatraceně pozvolna. Všechny ty zimní bundy, čepice, šály a rukavice už mě vážně nebaví. Sedět doma mě taky nebaví, zvlášť když pobyt v uzavřených prostorech probouzí v dětech destruktivní sklony. Počet míst vhodných k odpolednímu výletu je v okolí Ulánbátaru omezený, přesto stále nacházíme nová a nová. Jako třeba tohle ovó.

Není to jen hromada kamení, ale konstrukce z dřevěných tyčí, na níž jsou přivázány spousty a spousty praporků s budhistickými modlitbami, modré, žluté, bílé a zelené pruhy látky a pálí se tu voňavý jalovec. Je vidět, že sem přichází hodně lidí. Modré fábory jsou celé šedobíle zacákané. Chvilku trvá, než mi dojde, že to není holubí trus, ale mléko. Kde by se tu taky vzali holubi. Je tu krásně. Nebe je šíleně nízko, možná by stačilo vztáhnout ruku..."Maminko, já chci čůrat." Vracím se do reality.

Láma drmolí modlidby. Kluci se těší, že do závějí modré látky schovají drobné peníze a bombon. "Oběť je, když něco hrozně moc chcete a přesto se toho dobrovolně vzdáte," vysvětluje jim tatínek účel celého úkonu a rozděluje žužlavé tygry. Zdá se, že i přes vážnost chvíle se láma při pohledu na "obětující" děti docela dobře baví.

U kamínek se ohřívají bezdomovci. Kluci mají strach, že seberou z ovó jejich ukryté bankovky. "Oni jim to bohové odpustí, když mají hlad." Výchovná vsuvka. Klopýtáme kolem ovó. Správně se má obcházet třikrát, ale přelézat přes špičaté kameny na vršku skály není jednoduché. A láma ho koneckonců obešel taky jen jednou...

Přicházejí další muži a chrstají na ovó mléko. Vodku taky. Aby celý rok byl dobrý, krávy hodně dojily a bylo hodně masa. Vodky taky. Starý bezdomovec se snaží zapříst se mnou hovor. "Myslí si, že jsi těhotná," soudí můj muž. "Mamaa bajna," říkám něco, o čem se domnívám, že by v mongolštině mohlo znamenat, že tam mám malé mimino a ukazuju na neforemný balík pod bundou. Bezdomovec to zřejmě pokládá za uzavření přátelství a snaží se vydyndat peníze na vodku.

Je odsud krásný výhled na Ulánbátar. Na modré obloze krouží orel. Mráz pořád štípe do tváří, ale když na chvilku přestane foukat vítr, jsou už cítit teplé sluneční paprsky. Jaro je tady.

A malý dodatek na závěr. Ovó, ke kterému jsme vyšplhali, se jmenuje Khiimor ovó a patří k nejvýznamějším v okolí hlavního města. Pátý den po Tsagan saru, mongolském Novém roce, sem proudí davy Mongolů nabrat mužnou sílu. Ti, co jsme je potkali, byli už jen opozdilci. Ženy sem přístup nemají (což je pochopitelné vzhledem k účelu návštěvy). To všechno jsem se ovšem dozvěděla až později. Tak jen doufám, že do mě mužná síla nevstoupila. To by se manželovi asi nelíbilo...

 

 

 

Autor: Markéta Hrdoušková | pondělí 6.4.2009 8:00 | karma článku: 20,59 | přečteno: 2587x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...