Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Říkáme to všechny...

Stalo se to po ránu při tradiční rvačce před odchodem do školky. Při zcela bezpředmětném dohadování, kdo za to může, ze mě málem vypadla ta strašná věta: "Jsi starší, tak máš mít rozum!"

"Materství není pro tupce"Catherine & Tim Burr, Beverly & Martin Hopper

Včas jsem se zarazila. Proč by měl mít v pěti letech víc rozumu než ve třech a půl? Možná že by si už měl sám zavazovat tkaničky u bot a jíst vidličkou a nožem, ale získává tím, že je o osmnáct měsíců starší než jeho bratr, samovolně nějakou schopnost být zodpovědnější, chytřejší nebo poslušnější?

Kolikrát jsme my, prvorození, slyšeli stejnou větu a kolikrát jsme se zařekli, že my tohle nikdy, ale opravdu nikdy z úst nevypustíme? A přiznávám zkroušeně, nebylo to poprvé. Už několikrát jsem se přistihla, že z nedostatku argumentů mluvím stejně, jako kdysi moje máma a před ní nepochybně její máma a taky máma máminy mámy. Musí to být dědičné. Nějaký gen, který dávno, pradávno zmutoval a nutí matky (a občas i otce) chrlit tyhle perly.

"Přestaň řvát, nebo ti jednu střelim, abys měl proč!" vyhrožuju klukům, když se vztekají, že si nechtějí čistit zuby, chtějí zmrzlinu, ale jedině tu v kornoutku, nechtějí tričko s Bleskem Mc Qeenem, chtějí kraťasy, když je venku patnáct pod nulou, nebo chtějí koupit bublifuk, ale teď hned! "Protože JÁ to říkám!" ukončuji diktátorsky veškerou diskusi, když už mě nebaví posté vysvětlovat, proč musí mít v zimě na hlavě čepici, proč musí jíst brokolicovou polévku a nesmí si čmárat po obličeji fixou. "Neptej se tak hloupě!" reaguji neméně hloupě na otázky, které podle mého názoru neodpovídají intelektuálnímu potenciálu dítěte. "Nezajímá mě, kdo začal!" řeším bratrské roztržky. "Jsi tak nešikovnej, nebo to jen hraješ?" ptám se, když na sebe syn už potřetí vylije kakao a venku spadne do jediné louže v okruhu  patnácti kilometrů. Variantu "po kom jsi tak nešikovnej?" používá manžel a já moc dobře vím, koho má na mysli...

Vzpomínám si i na výchovná pořekadla vhodná pro pozdější věk. "A kdyby skočili z okna, tak skočíš za nima?" tázala se máma, když jsem vysvětlovala, že poznámku v žákajdě jsem se pokoušela vygumovat proto, že Kačenka a Vašek to udělali taky. "Nezajímá mě, co ostatní...." argumentoval otec, když jsem přinesla čtyřku z diktátu a snažila se ho přesvědčit, že ji dostali všichni, i šprtka Věrka, a to je přeci dost podstatná informace.

Další fráze mě momentálně nenapadají, ale určitě to neznamená, že už žádné neznám. Mnohokrát jsem přemýšlela, kde se tyhle věty vlastně vzaly. Vymyslela je už "pramáti Eva" a prostřednictvím jejích dcer se rozšířily po celé zeměkouli stejně jako umění výroby nástrojů a znalost vykřesání ohně? Nebo je vytvářely matky napříč kulturami nezávisle na sobě a používají se všude, protože mámy jsou všude stejné?

Možná by to byl vhodný námět na nějaký lingvisticko - historický průzkum. Snad by se na to i nějaký grantík našel. Tyhle fráze nás totiž pomáhají utvářet, provázejí nás dětstvím a i když je svorně nesnášíme, jsou v nás někde hluboko zakořeněné a vyvřou na povrch, aniž bychom chtěli, při nějaké pěkné výchovné příležitosti.

A jako důkaz, že je opravdu používáme všechny (no dobrá, skoro všechny...), jedno malé hudební video z youtube. Bohužel pouze pro ty, kdož umí anglicky. Poslouchejte. A už to vážně nebudu opakovat!

Autor: Markéta Hrdoušková | úterý 9.6.2009 10:07 | karma článku: 31,12 | přečteno: 3745x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...