Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Adopce po mongolsku aneb komu dám své dítě?

Od chvíle, kdy se mi narodil první syn, si víc všímám všeho, co se dětí týká. Zprávy, v nichž děti hrají hlavní roli, mě dojmou, vytočí, rozesmutní či rozzuří daleko intenzivněji, než dříve. To je nejspíš normální. Jako matka prostě některým věcem nerozumím. Někdy se však alespoň snažím proniknout hlouběji pod povrch, protože to, co je zdánlivě nepochopitelné, může vycházet z věky prověřených vzorců chování. A někdy je lepší věci akceptovat, než je hned z gruntu odsoudit.

Když se v Mongolsku řekne rodina, myslí se tím široká rodina, zahrnující strýčky a tety, sestřenice a bratrance přes koleno a jejich ženy a švagry a bratry těch švagrů...a mohla bych pokračovat. Někteří z nich mají na venkově jurtu a stáda, jiní bydlí a jsou zaměstnaní ve městě, další o práci nezavadí. Taky mají děti, a mají je rádi. Mají je natolik rádi, že jsou ochotni a schopni se jich na čas nebo i natrvalo vzdát, aby jim zajistili lepší život.

Když jsem přijala chůvu pro svoje kluky, samozřejmě mě zajímala i její rodina. Potěšilo mě, že má taky syna. Kromě toho jsem měla radost, že mluví anglicky. Naučila se to ve Spojených státech, kde téměř dva roky žila a starala se o děti ve smíšené mongolsko-americké rodině. Tak nějak jsem předpokládala, že její syn tam byl s ní. Pak mi ale řekla, že jí vízum ještě nevypršelo a chtěla by ho tam taky vzít, aby poznal Ameriku.

"A kde tedy byl, když jsi odjela?" zajímalo mě.

"Starala se o něj sestra."

"A kolik mu tenkrát bylo?"

"Jedenáct."

Velký kluk, řeklo by se. Ale stejně...Naprosto nelogicky jsem se zeptala, zda se jí stýskalo. Samozřejmě, že se jí stýskalo. Jenže americké vízum stojí velké peníze, skládá se na něj celá rodina a je třeba toho patřičně využít a vydělat mnohonásobně víc, než je plat v Mongolsku. Jenže ona nevydělávala ještě ani dva roky, když měl její syn nehodu. Porazilo ho auto a několik týdnů byl v kómatu. Jeho máma to ale netušila, protože jí nikdo nic neřekl. Příbuzní svorně tvrdili, že je kluk na venkově. Možná jí nechtěli přidělávat starosti, dokud se neví něco bližšího. Možná prostě nechtěli, aby se vrátila domů předčasně, dřív než to draze vykoupené vízum vyprší. Stejně přijela. Její syn je naštěstí v pořádku. A stále oba bydlí v sestřině bytě, na rodinné vztahy tohle informační embargo nemělo žádný vliv.

Nejdřív jsem to nechápala, byla jsem blízka tomu, její rodinu šmahem odsoudit. Tohle se přeci nedělá. Pořád to nechápu, ale už jsem schopná přijmout to jako fakt. Takhle to prostě v Mongolsku chodí. Matky opouštějí svoje děti, dávají je k majetnějším členům klanu a odjíždejí vydělávat do zahraničí, aby jim vydělali na lepší budoucnost. A těm dětem není kolikrát více než rok, dva. Vždyť přeci nezáleží na tom, kdo se o dítě stará, důležité je, že ho má rád. A tohle Mongolové umí. Dokážou milovat stejně svoje děti jako "cizí". Navíc tenhle zdejší způsob adopce je určitě rychlejší a nejspíš i mnohem efektivnější než náš zdlouhavý a byrokratický systém osvojování.

Chůva pracující u našich přátel je těhotná. Je mladičká, svobodná a ještě nedávno jako spousta jejích stejně mladičkých a svobodných přítelkyň plánovala odjet do ciziny pracovat. Docela jsme s kamarádkou prožívaly její rozhodování, zda si dítě nechá, či ne. Dneska je ve čtvrtém měsíci. Měly jsme velikou radost, ale nezdálo se, že ona to nějak moc řeší.

"Představ si, prý maminka rozhodla, že když to bude kluk, nechají si ho. A když to bude holka, dají ji příbuzným na venkov," sdělila mi jednou kamarádka překvapeně.

Mě už to tak neudivilo. Jiný náš mongolský známý je totiž také ten případ. Jeho babička zas našla bohaté vzdálené příbuzné, kteří měli dvě dcery a nutně potřebovali do hospodářství chlapce. Tyhle adopce ale nejsou tak úplně to samé, co u nás. Rodiče se mohou se svými dětmi stýkat, pokud chtějí. Vždyť zůstávají v rodině. A nejspíš, velice pravděpodobně, se mají dobře. Žijí s lidmi, kteří je mají rádi. Docela se mi to líbí, i když vím, že tohle bych nikdy neudělala. Nedokázala bych se svých dětí vzdát. Mámy, které to udělají, jsou vlastně velmi statečné a i když je nechápu, držím jim i jejich dětem palce.

Autor: Markéta Hrdoušková | středa 23.1.2008 1:34 | karma článku: 30,99 | přečteno: 4587x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...