Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se (ne)naučit řídit v Mongolsku

Když jsme si koupili auto, manžel mě upozornil:" Ale budeš s nim jezdit!" "No tak to mě ani nenapadne," odvětila jsem. Sednout si za volant (který je ještě navíc na pravé straně) a vydat se do provozu v Ulánbátaru jsem pokládala za pokus o sebevraždu.

Ještě dnes mám v živé paměti své řidičské začátky. Autoškolu jsem absolvovala coby studentka gymnázia v 17 letech a téměř rok jsem čekala na řidičský průkaz. Ještě vlhký řidičák jsem vložila do šuplíku a vytáhla až po mnoha letech. Ruce mokré potem, nos přitisklý na předním skle, vrhla jsem se do provozu stylem "na tachometru dvacet, v očích smrt." Během několika let jsem se trochu vypracovala. Než jsme přesídlili do Mongolska, byla jsem už schopná bez problémů současně dávat blinkr, řadit a zahýbat, dokonce na tu správnou stranu...Ale řídit v Ulánu? Dokonce s dětmi na zadním sedadle? Vždyť mi několik týdnů trvalo, než jsem se naučila "řídit" mezi výmoly, půlmetrovými obrubníky a otevřenými kanály kočárek. Přejít silnici mi přišlo zhola nemožné a nebýt nesmírně obětavých domorodců, kteří zastavovali provoz, zřejmě bych stála na krajnici doposud.

Nejspíš existují na světě města, kde je dopravní situace ještě nepřehlednější a nebezpečnější než v hlavním městě Mongolska. Ale tam nežijeme a tudíž nemohu srovnávat. A popravdě, to co zažíváme tady, mi bohatě stačí. Nebudu vás dlouho napínat. Samozřejmě, že jsem si nakonec za volant našeho auta sedla. A po půl roce si dovoluji tvrdit, že jízdu po Ulánbátaru zvládám. Ne sice jako pravý Mongol (ještě u mě pořád fungují některé hluboce zakořeněné zvyky z minulosti, takže nejezdím na červenou a dávám přednost v jízdě), ale rozhodně sebejistěji než dřív.

Podmínkou úspěchu je vzít na vědomí, že Mongol v autě se chová stejně jako Mongol na koni. Této skutečnosti je pak bezpodmínečně nutné přizpůsobit vlastní styl jízdy. Staletí strávená v sedle se nedají jen tak zapomenout a tak mongolští řidiči ovládají svůj vůz se stejnou nepředvídatelností, jako kdyby seděli na hřbetě svého hnědáka. V praxi se to projevuje tak, že jedete-li po dvouproudé silnici, automobily před vámi, za vámi i vedle vás se volně proplétají ve třech i více samovolně utvořených pruzích. Bez předchozího upozornění mění směr a vjíždějí vám do dráhy. Blížíte-li se po hlavní silnici do křižovatky, neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nikoliv, volný průjezd si musíte vybojovat a kdo není dostatečně drzý, nikam nedojede. A hlavně pozor na autobusy a mikrobusy, kterým se tu říká "krysy". Jejich řidiči nekoukají vpravo vlevo a pravděpodobně se domnívají, že jsou v provozu dočista sami. Není radno se s nimi o to přít, protože jsou větší a pravidlo, že "kdo je větší, má přednost" je asi tím jediným, na které se lze spolehnout. Občas to vyústí v situaci, kdy se celá křižovatka neprodyšně ucpe troubícími automobily. Jelikož ti v zadních řadách dobrovolně nikdy necouvnou a ti uprostřed chumlu by sice rádi couvli, ale už dávno není kam, musí dorazit dopravní policisté a tenhle gordický uzel rozetnout silou moci úřední.

Když už jsem zmínila dopravní policii - pořád jsem si ještě nezvykla na podivnou úlohu, kterou její příslušníci sehrávají v době největších špiček na ulánbátarských světelných křižovatkách. Pomalu se blížíte v koloně vozidel k semaforům a vzýváte zelenou, aby už konečně naskočila. Stane se, ale auta se nepohnou. Po dalších deseti minutách mezi hystericky troubícími kolegy se konečně probojujete až do první řady a spatříte neúnavně pískajícího strážníka, který řídí provoz na vlastní pěst, semafor nesemafor. Těžko říct, jestli je tohle opatření opravdu produktivní, nebo zda by bylo lepší, kdyby se automobily řídila světla. Pro mě je to ale každopádně matoucí.

Neopomenutelnou součástí ulánbátarské dopravy jsou chodci. Jako výlučně pěší jsem strávila dva měsíce a první pocity, které jsem získala, lze shrnout do věty "neomalení agresivní bezohlední řidiči, kteří se snaží mě za každou cenu porazit." Jako řidička jsem své pocity poněkud poopravila na "nepozorní a pravděpodobně duševně choří chodci, kteří se snaží za každou cenu zabít skokem pod kola." Je sice pravdou, že člověk, který se chce dostat na druhou stranu ulice, musí vykazovat určitou otrlost a oblibu v adrenalinových sportech. Přednost tu totiž nemá ani na přechodu pro chodce. Ale to, co někteří lidé předvádějí, už hraničí s absolutní absencí pudu sebezáchovy. Příkladem budiž večerní cesta domů z dětské herny. Je tma, na ulicích kolony vozidel, pětadvacet stupňů pod nulou, silnice je sice suchá, ale místy zledovatělá. Brzdná dráha se podstatně prodlužuje, viditelnost je omezená, protože někteří řidiči svítí dálkovými světly a jiní nesvítí vůbec. A každou minutu se nejméně třikrát z okolní tmy vynoří silueta chodce, který se bezhlavě vrhne před vůz ve zcela absurdní představě, že se mu nic nemůže stát. Po hodině takové jízdy s kňučícími dětmi za zády vystupuji z auta s tikem v oku a pocitem, že jsem právě složila státnici z jazyka kmene Bororo.

Infarktové situace však lze zažít i mimo hlavní město, vezmeme-li v potaz že to, co na mapě vypadá jako hlavní cesta, je ve skutečnosti několik desítek vzájemně se proplétajících vyjetých kolejí v padesát kilometrů širokém stepním údolí. Asfaltové silnice jsou v Mongolsku v podstatě jen čtyři - na sever, na jih, na východ a na západ. Zbytek končí do 50 kilometrů za městem a pak už musíte pokračovat "offroad". Znamená to kupříkladu, že překonáváte i vodní toky, které se během dvou dnů mohou změnit z celkem nevinné říčky na divoce proudící řeku.

Právě řeka se stala jedním z prvnotních zkušeností s novým členem naší rodiny. A tím se dostávám opět na začátek. Když jsme koupili auto, manžel řekl: "Pojedeme ho vyzkoušet." A tak jsme sbalili jídlo, stan, spacáky, nočník a děti a vydali se do přírody. Trasa, kterou náš mongolský průvodce Bátor naplánoval, vedla, jak jinak, než přes řeku. Auto obstálo. Janže pak začalo pršet a my se lehce znepokojili. Bátor nikoliv. Přebrodil koryto, voda mu dosahovala k pasu, a tak zavelel "vpěrjód!" První vůz projel. Můj muž sešlápl plyn, vjeli jsme do proudu, voda se přelila přes kapotu a bylo ticho. Stáli jsme uprostřed řeky. Pak už zbývalo jen sehnat někde buldozer, který by náš utopený automobil vytáhl na břeh.

Tahle příhoda skončila téměř piknikem na říčním břehu, kdy jsme společně s partou ochotných a nápomocných Mongolů jedli salám, popíjeli vodku a několik hodin čekali až auto vyschne. Je jen příkladem, jak vzrušující může být cestování automobilem v Mongolsku. Není tak těžké si na to zvyknout. A nezbývá doufat, že až se jednou vrátíme do Čech, nepřijdu hned v prvních čtrnácti dnech o všechny body a následkem toho o řidičák.

Autor: Markéta Hrdoušková | pondělí 28.1.2008 6:36 | karma článku: 26,40 | přečteno: 2924x
  • Další články autora

Markéta Hrdoušková

Dny po tajfunu

Včera ráno jsem šla na nákup, protože jsme doma neměli dost jídla, když děti zůstaly neplánovaně doma. Školy byly zavřené, kvůli tajfunu. A taky jsem byla zvědavá, koneckonců tak velkou tropickou bouři jsem zažila poprvé v životě.

30.9.2015 v 10:27 | Karma: 13,36 | Přečteno: 764x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Ranní kafe

Stojí tu vedle mě, aby mi pomohla přetvořit myšlenky v písemný projev. Každé ráno už mnoho let (s menšími přestávkami) mě najdete s ní v ruce. A teprve dneska jsem se rozhodla vzdát jí hold. Milovníci čajů, kakaa, rumu i vody prominou, ale miluju svou ranní kávu.

2.9.2014 v 7:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Kdo hraje hry, nezlobí...

Tenhle článek píšu z naštvanosti. A taky trochu z bezradnosti a jako obvykle, když mnou zmítají emoce, z okamžitého popudu. Přiznám se v něm, že jsem nemoderní a zpátečnická. A vůbec mi to není líto.

28.4.2014 v 9:45 | Karma: 22,30 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Osobní

Markéta Hrdoušková

Beethoven pro popeláře

Řada lidí, když se někam stěhuje, předem se rozhlíží a až podle toho se rozhoduje. To ale my ne. My se nejdřív stěhujeme a pak teprve rozhlížíme. Nebo to zkoušíme dělat zároveň, ale to mám z toho pak hlavu úplně v pejru.

1.10.2013 v 10:15 | Karma: 25,07 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Cestování

Markéta Hrdoušková

Buchtám vstup zakázán

Když jsem byla sedmileté děvčátko, vzali mě prarodiče na dovolenou do tehdejšího Sovětského svazu k moři. Zrovna v době, kdy se tam konala letní olympiáda.

26.3.2013 v 9:20 | Karma: 27,85 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4337x
- Máma tří kluků, partnerka, kamarádka, dobrodruh. - Vzděláním antropoložka, profesí leccos. - Domovem v Tchai-peji - Mám ráda svoje děti, manžela, teplou sprchu, kávu s mlékem, večery s knížkou, dlouhý spánek...